Autamme opiskelijoita, vanhempia ja kouluttajia ympäri maailmaa innostumaan tietojenkäsittelystä

Autamme opiskelijoita, vanhempia ja kouluttajia ympäri maailmaa innostumaan tietojenkäsittelystä

GOOGLEN TIETOJENKÄSITTELYKOULUTUS

”Tietojenkäsittelyä kaikille auttoi oppilaitamme innostumaan tietokoneohjelmoinnin perusteiden opettelusta.”

LISÄTIETOJA

Betsy Hare

Tietojenkäsittelyä kaikille -osallistuja, opetusteknologian asiantuntija, Oakbrook Middle School, Ladson, SC.

GOOGLEN TIETOJENKÄSITTELYKOULUTUS

”Ensimmäisen Koodin voima -tapahtuman jälkeen oloni oli voimakas ja varma. Se innoitti minua todella paljon.”

LISÄTIETOJA

Amaya, 13 vuotta

Koodin voima -osallistuja, Luoteis-Yhdysvaltojen Girls Inc. (Portland, Oregon)

GOOGLEN TIETOJENKÄSITTELYKOULUTUS

”Vuonna 2012 saamamme RISE-apuraha on ollut tärkeä tekijä viimeisen kahden vuoden aikana tapahtuneessa valtavassa kasvussamme…”

LISÄTIETOJA

Chelsey Roebuck

RISE-kumppani ja ELiTE, NYC:n johtaja ja perustaja

GOOGLEN TIETOJENKÄSITTELYKOULUTUS

”Tietojenkäsittelyä lukiolaisille -työpajamme aikana otimme Scratchin välittömästi käyttöön. Esittelimme sen avulla ohjelmointia opiskelijoille…”

LISÄTIETOJA

Shannon Houtrouw

Tietojenkäsittelyä lukiolaisille -osallistuja ja tietojenkäsittelyn opettaja Kalamazoo Area Math and Science Centerissä.

GOOGLEN TIETOJENKÄSITTELYKOULUTUS

”Olen aina pitänyt koodaamista haasteena, mutta Pencil Code antoi minun laittaa kykyni todella koetukselle.”

LISÄTIETOJA

Allie Maltzman

Pencil Code -osallistuja, valmistuu vuonna 2018.

×

Haasteet

Hare huomasi, että tyttöoppilaat eivät suorittaneet teknologiakeskeisiä kursseja. Puhuttuaan joidenkin oppilaiden kanssa hän huomasi, että vaikka hän ei voi vaikuttaa heidän kurssivalintoihinsa, hän voisi tarjota tytöille ympäristön, jonne he voivat jäädä koulun jälkeen tekemään yhteistyötä, kommunikoimaan keskenään ja lähestymään toisiaan tietojenkäsittelyn kautta.

Siirry Tietojenkäsittelyä kaikille -sivulle

Ratkaisut

Hare ymmärsi tietojenkäsittelyn sisältävän muutakin kuin näytön edessä istuskelua ja loi Girls in Techin. Se on koulun jälkeen järjestettävä kaksituntinen ohjelma, joka antaa yläkoulun tytöille mahdollisuuden ryhmähengen rakentamiseen, suhteiden kehittämiseen yhteisössä ja ohjelmoinnin perusteiden opetteluun Googlen Tietojenkäsittelyä kaikille -työkalujen avulla. Paikallisen teknologiayhteisön naisia kutsutaan kertomaan uristaan ja ohjaamaan oppilaita Tietojenkäsittelyä kaikille -projektien parissa. Enemmistöllä tytöistä ei ollut aluksi lainkaan kokemusta tietojenkäsittelystä. He jäivät siitä huolimatta odottamaan lisää projekteja ja tilaisuuksia osoittaa koodaustaitonsa ikätovereille, ystäville, perheenjäsenille ja muille yhteisön jäsenille.

Resurssit

×

Haasteet

Ennen Koodin voimaa Amayalla oli vain vähän kokemusta koodauksesta, eikä hän tiennyt, missä tai mihin sitä voi käyttää. Amaya kertoo olevansa kiitollinen Girls Inc:lle ja Koodin voima -kokemukselleen. Hän uskoo, että liian monilta tytöiltä puuttuu mahdollisuus koodauksen opetteluun ja kannustus uran tavoitteluun tietojenkäsittelyn parissa.

Siirry Koodin voima -sivulle

Ratkaisut

Koodin voiman avulla Amaya huomasi, että tytöt voivat toimia tärkeissä tietojenkäsittelytehtävissä ja olla tasa-arvoisia ohjelmoinnin parissa työskentelevien miesten kanssa. Amaya innostui myös opettamaan muille tytöille koodausta Girls Inc:ssa. Tämä kokemus antoi Amayalle itseluottamusta ja opetti häntä tuntemaan omat vahvuutensa ja potentiaalinsa johtajana.

Resurssit

×

Haasteet

ELiTE was specifically interested in learning how to better serve girls as emerging leaders in technology. They sought to learn from WAAW Foundation (Working to Advance African Women) and model best practices to engage more girls, specifically in Africa.

Siirry RISE-sivulle

Ratkaisut

ELiTE on onnistunut soveltamaan Keniasta, Ghanasta ja Nigeriasta saamiaan tietoja Yhdysvalloissa, missä he järjestävät nyt laajemmalle oppilasyleisölle suunnattuja koulutuntien jälkeisiä ohjelmia. Vaikka heidän tavoitteenaan oli luoda parempi työympäristö tytöille, muutokset ovat parantaneet kaikkien oppilaiden työn laatua.

Resurssit

×

Haasteet

Yhdysvaltojen opetusministeriön vuonna 2015 toteuttaman tutkimuksen mukaan ainakin 17 osavaltiota on ilmoittanut, että niillä on vajausta tietojenkäsittelyn opettajista. Osalla puutetta opettajista on ollut jo vuodesta 1990 saakka. Tietojenkäsittelykoulutuksen kasvun tukeminen sisältää myös uusimmat käytännöt ja pedagogiset keinot ymmärtävien opettajien kouluttamista ja heidän taitojensa kehittämistä ja ylläpitoa.

Siirry Tietojenkäsittelyä lukiolaisille -sivulle

Ratkaisut

Tietojenkäsittelyä lukiolaisille tarjoaa rahoitusta paikallisille tietojenkäsittelykoulutuksen asiantuntijoille opettajien ammatillisen koulutuksen suunnittelua ja kehitystä varten. Tietojenkäsittelyä lukiolaisille -ohjelmat vaihtelevat alueittain paikallisten opettajien tarpeiden mukaan, mutta lopputulos on kaikilla sama: opettajat saavat lisää varmuutta tietojenkäsittelyn opettamiseen ja muodostavat tärkeitä suhteita muiden tietojenkäsittelyn opettajien kanssa.

Resurssit

×

Haasteet

Beaver Country Day School, a small private school in Massachusetts, recognized the growing importance that computer science plays in the world. However, like many schools in the US, they didn’t offer any programming classes, so their students weren’t getting exposure to CS

Siirry Pencil Code -sivulle

Ratkaisut

Ongelman ratkaisemiseksi Beaver Country Day Schoolista tuli vuonna 2013 Yhdysvaltojen ensimmäinen koulu, joka integroi tietojenkäsittelyn kaikkiin oppitunteihinsa. Pencil Code -työkalun avulla he yhdistivät ohjelmoinnin opetussuunnitelmaansa niin kielten, kuvataiteen kuin matematiikan saralla. Oppilaat tekevät nyt paljon tehtäviä Pencil Coden avulla. He ovat suunnitelleet botteja chatteihin, luoneet visuaalisia esityksiä Macbethista ja ratkaisseet matemaattisia ongelmia. Oppilaat ovat jopa kehittäneet sovelluksen, joka kertoo, kuinka paljon heidän täytyy opiskella iltaisin.

Resurssit

CS First

”Tietojenkäsittelyä kaikille auttoi oppilaitamme innostumaan tietokoneohjelmoinnin perusteiden opettelusta.”

Koodin voima

”Ensimmäisen Koodin voima -tapahtuman jälkeen oloni oli voimakas ja varma. Se innoitti minua todella paljon.”

RISE

”Vuonna 2012 saamamme RISE-apuraha on ollut tärkeä tekijä viimeisen kahden vuoden aikana tapahtuneessa valtavassa kasvussamme…”

Tietojenkäsittelyä lukiolaisille

”Tietojenkäsittelyä lukiolaisille -työpajamme aikana otimme Scratchin välittömästi käyttöön. Esittelimme sen avulla ohjelmointia opiskelijoille…”

Pencil Code

”Olen aina pitänyt koodaamista haasteena, mutta Pencil Code antoi minun laittaa kykyni todella koetukselle.”

Perustana tutkimus

Teetämme tutkimuksia, joiden avulla ymmärrämme paremmin, miten voimme levittää tietoa tietojenkäsittelystä opiskelijoiden keskuudessa ja helpottaa heidän pääsyään alalle. Haluamme löytää sekä opiskelijoita kannustavat tekijät että esteet, jotka rajoittavat heidän pyrkimistään tietojenkäsittelyuralle.

KATSO ARTIKKELEITA

Searching for Computer Science: Access and Barriers in U.S. K-12 Education

Koulutoimenjohtajille, rehtoreille, opettajille, vanhemmille ja koululaisille suunnattu kyselytutkimus.

Women Who Choose Computer Science – What Really Matters

Avaintekijät, jotka kannustavat nuoria naisia hakeutumaan tietojenkäsittelyn pariin.